Srebrenica - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Eva Gabriëlle Jong - WaarBenJij.nu Srebrenica - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Eva Gabriëlle Jong - WaarBenJij.nu

Srebrenica

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva Gabriëlle

11 September 2010 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

We zijn weer een week verder! Op dit moment heb ik een kleine vakantie. We hebben vier dagen vrij dus heel veel mensen zijn aan het reizen. Marius en ik zijn gister teruggekomen uit Srebrenica. De grootste genocide heeft daar plaatsgevonden sinds de tweede wereldoorlog en de Nederlanders hadden daar een groot aandeel in.

Als Nederlanders is het natuurlijk heel interessant om daar te gaan kijken. Er is een gedenkplaats waar alle slachtoffers, op dit moment 8372, zijn begraven. Op dit moment zijn ze nog steeds bezig mensen te identificeren.

Ik vond het heel confronterend om te zien wat voor een leed daar elkaar is aangedaan. Ook als Nederlander vond ik het erg moeilijk om te geloven hoe wij zo gefaald hebben. Gelukkig gaat er nog steeds wat hulp vanuit Nederland naar daar. We hebben een paar mensen ontmoet die daar met een groep van 20 man huizen aan het opknappen zijn. Het is altijd leuk om Nederlanders te ontmoeten en zeker deze die ook nog wat doen in dit land!

Nu ben ik dus weer thuis en vandaag is het een belangrijke dag. Zoals elk jaar heeft onze school financiële problemen en de hoop is om nu iets te krijgen van de Scandinavische landen. Vandaag komen de diplomaten van Denemarken, Zweden en Noorwegen op bezoek en ik moet een presentatie houden! Heel leuk en spannend.

Door de hele reis ben ik nu erg moe en verkouden. Ik word vaak verkouden van bussen en doordat de moeheid toe begint te slaan en iedereen om mij heen ook een beetje ziekjes is, had ik het wel zien aankomen. Het wordt dus de komende dagen rustig aan doen ook al wordt dat moeilijk want er is genoeg te doen!

  • 11 September 2010 - 06:32

    Claar:

    dank voor je bericht.
    fijn weer een beetje bij!
    XX CLAAR

  • 11 September 2010 - 07:03

    Isa:

    Wouw, goed dat jullie dat gedaan hebben zeg!
    Veel succes met al het andere wat je nog moet doen! xxx

  • 11 September 2010 - 19:04

    Katrien:

    Wat bijzonder dat de je naar Sebrenica bent gegaan. Wel een 'must'voor een Nederlander die in Bosnie woont, maar het ligt best afgelegen. Jullie zullen wel lang onderweg geweest zijn. Toen in 2002 het kabinet Kok aftrad n.a.v. het onderzoeksrapport over de rol van NL bij de genocide in Sebrenica stond er een colum in de NRC die ik altijd bewaard heb. Ik zal het je sturen. Beterschap, lekker relaxen op zondag! Liefs K

  • 12 September 2010 - 10:37

    Detmer Kremer:

    goed dat je je blogs bijhoudt
    :)is leuk om te lezen

  • 13 September 2010 - 17:52

    Jolanda:

    Beterschap Eef!
    Het klinkt heel interessant, ik vind het zo leuk dat jij al zo wereldkundig bent:P Je schrijft echt heel leuk! Als je op msn was had ik je de hemel in gecomplimenteerd, haha:D
    Ik mis je, als je terug bent hoop ik dat er een drie maenen feest is, maar heeft al te lang geduurt, ik schat.. anderhalf jaar?XD natuurlijk low-budget!;)
    Nog even over je stukje; hoe ging je presentatie? en hoe zit t nu met al je werkstukken etcetera? Let me know, I'll follow you!(: k durf haast geen engels meer te praten in de angst dat t niet helemaal goed is:P
    Peptalk: je slaat je er doorheen, je kan het, waarom? omdat jij eva bent en mijn lieve vriendinnetje!

  • 13 September 2010 - 20:00

    Annette:

    Leuk om van je te horen. ik ben benieuwd hoe je presentatie is gegaan. Goed van je om dat te doen!
    verder beterschap, groeten Annette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Mostar

United World College in Mostar

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2011

Januari

05 December 2010

de maand december

23 November 2010

weer terug in Mostar

04 November 2010

alle presentaties zijn gedaan

26 Oktober 2010

weer druk bezig
Eva Gabriëlle

Actief sinds 19 Juni 2009
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 49699

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2009 - 01 Juni 2011

United World College in Mostar

Landen bezocht: