de maand december - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Eva Gabriëlle Jong - WaarBenJij.nu de maand december - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Eva Gabriëlle Jong - WaarBenJij.nu

de maand december

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva Gabriëlle

05 December 2010 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

De grading session is achter de rug! Het was een week heel hard werken maar nu is de 'rust' weer teruggekeerd. Afgelopen weekend heb ik niks voor school gedaan want we hadden de variety show: een show die de tweede jaars maken voor hun eerste jaars. Het ging heel goed ook al hadden we weinig tijd om ons voor te bereiden. Er waren vooral veel dansen en imitaties ingestudeerd.

De tijd is hier snel gegaan, 3/4 is al bijna afgerond! Ik kom over twee weken weer naar huis en dan is er nog maar een half jaar over. Aan het begin van UWC vond ik twee jaar een eeuwigheid maar de tijd vliegt voorbij.

Vandaag is het Sinterklaas! Ik vind het jammer om op zo'n dag als vandaag niet in Nederland te zijn. We hebben hier nog niks gedaan maar we zijn van plan om morgen uit eten te gaan en dan met de Nederlanders Sinterklaas te vieren. Heel gezellig natuurlijk maar lang niet zo leuk in Nederland waar die hele Sinterklaas sfeer hangt. December is een zware maand om niet thuis te zijn. Iedereen is moe en met name de eerste jaars willen na vier maanden eindelijk naar huis. Ook de tweede jaars hebben behoefte aan rust ook al moet er thuis doorgewerkt worden. Dat iedereen moe is merk ik ook aan de sfeer, er zijn veel irritaties en iedereen heeft behoefte aan een maand geen UWC.

Op dit moment ben ik super, supermoe. Deze twee laatste weken zullen niet heel zwaar worden maar er blijft natuurlijk altijd werk te doen. Dat is eigenlijk het meest vervelende: altijd die druk van iets te doen hebben. Gewoon een filmpje kijken of een boek lezen dat niet voor school hoeft zie ik als tijdverspilling: alles staat in het teken van UWC of IB. :(

Er zijn niet alleen maar moeilijke dingen. Ik geniet nog elke dag van de mogelijkheid die ik heb gekregen om deel uit te mogen maken van dit geweldige project. Naar school gaan met zoveel geweldige mensen en dat op zo'n uitdagende plek wonen is iets wat me nog elke dag blij maakt.

Ook al is de school een heel goed initiatief, de toekomst is onzeker. Door een zwak fundraise team en de economische crisis is het nog niet gelukt om de toekomst van de school veilig te stellen. De head teacher heeft ons als student body uitgedaagd om geld voor een beurs op te halen. Marius en ik hebben de leiding in dit project op ons gekomen maar fundraisen is moeilijker dan ik dacht. Waar haal je zoveel geld vandaan? En we hebben natuurlijk helemaal geen tijd om te fundraisen! Nu hopen we dat alle leerlingen zoveel mogelijk geld kunnen ophalen tijden hun winterbreak. Dus bij deze bereid ik jullie voor op het feit dat jullie portemonnee ook getrokken moet worden! Ik kan als leider natuurlijk niet met lege handen aankomen! :)

Eva

  • 05 December 2010 - 20:17

    CLAAR:

    DAG LIEFIE,
    DANK VOOR JE VERSLAG!

  • 05 December 2010 - 21:01

    Annette:

    Ik kan me voorstellen dat zo aan het eind van het jaar de sfeer wat anders is. Dat is jammer maar ook wel leerzaam. Je ziet dat je dat met elkaar ook weer aankunt. Dat vind ik zo bijzonder aan jullie school. Ik zal jullie zeker helpen met het proberen te vinden van funds voor UWC Mostar.Want deze school verdient het om te blijven bestaan. groeten Annette

  • 05 December 2010 - 22:57

    Detmer:

    Jeej, mijne lieve tweedejaars, leuk verslag, en natuurlijk blijven we wel bestaan:)

  • 06 December 2010 - 18:50

    Erika:

    De tijd vliegt en vooral als je veel te doen hebt.Dat je er me je studie genoten al weer zo'n tijd samen bent. Sinterklaas is nog geen dag weg of de kerstliedjes zijn er ook al weer heel veel. Veel succes met de drukte de laatste twee weken. Ik heb me aangemeld en krijg nu een mail als je een nieuwe blog schrijft. ;).

    Liefs Erika

  • 06 December 2010 - 20:52

    Jeanette:

    ha die Eva, wat een energie heb jij zeg. Heb je het al druk; en dan nog ff 2 projecten erbij. Maar ja, dit maak je idd nooit meer mee, dus geniet ervan. Hoeveel geld moet er eigenlijk opgehaald worden zodat de school kan blijven bestaan? Moet je de plaatselijke middenstand ook benaderen? Die staan wel flink in de plus door alle aankopen van mijn zussen! Nog een paar fijne weken en tot ziens in januari. x van jeanette

  • 08 December 2010 - 13:05

    Nienke:

    Ik vond het heel leuk je even gezien te hebben toen je in Nederland was. Ik vond het erg gezellig op het feestje van Oma. De wijn was errug goed en onze Henk geeft bezorgt me nog een spontane lachbui als ik eraan terugdenk.

    Ik kan me goed voorstellen dat December zwaar is. Zijn toch ook nog even laatste loodjes.
    Ik hoop dat je er goed doorheen komt en lekker kunt bijkomen over een week ofzo?

    Ik zie bij eht weerbericht staan dat het nog ongeveer 13 graden is. Nou hier is het al lekker in de mintemperaturen dus bereid je maar alvast voor;)!

    Liefsss.
    Nienke

  • 10 December 2010 - 21:13

    Jantine:

    Haai Eva!

    Succes nog even daar. We willen graag op 12 januari gaan high-tea-en met de hele family dus houd die datum vrij!

    Kus

  • 03 Februari 2011 - 17:59

    Milou:

    Hmm ja... Volgens mij is het bij iedereen zo dat december een zware maand is. Misschien heeft het ook wel te maken met het donkere weer?

    Ben je nu je weer terug bent in mostar na NL weer herladen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Mostar

United World College in Mostar

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2011

Januari

05 December 2010

de maand december

23 November 2010

weer terug in Mostar

04 November 2010

alle presentaties zijn gedaan

26 Oktober 2010

weer druk bezig
Eva Gabriëlle

Actief sinds 19 Juni 2009
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 48486

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2009 - 01 Juni 2011

United World College in Mostar

Landen bezocht: